fbq('track', 'ViewContent');

Com fer un bon ús d’Instagram en 15 passos

slider16

Instagram és una de les xarxes socials que està experimentant un creixement més espectacular, els últims anys. Però, com fer un bon ús d’aquesta eina per treure’n un major rèdit? La Jornada de Comunicació d’Altafulla, que dirigeix el periodista Jordi Salvat, em va demanar una píndola que expliqués, a través d’una sèrie de claus, com millorar el rendiment de la utilització d’Instagram, ja fos per a un ús personal, d’empresa, marca o administració. Aquest post és el resultat, resumit, de la xerrada.

Instagram en 15 claus

Instagram va complir, dijous passat, sis anys de vida, i ho va fer amb una salut de ferro. Tot i ser una de les xarxes socials més joves (6 d’octubre del 2010), Instagram ja ha superat Twitter (2006) pel que fa al nombre de seguidors actius, amb 400 milions d’usuaris vers els 320 milions de la xarxa de l’ocellet, i s’acosta a Google+ (2011), amb 418 milions. Google, però, és Google, i amb menys fa més per créixer. Al capdavant de tot s’hi mantenen els monstres Facebook (2004) i YouTube (2005), amb 1.550 i 1.300 milions, respectivament.

Instagram 6 anys

En només sis anys, Instagram ha vist com es penjaven 40.000 milions de fotografies, en una activitat frenètica que l’ha portat a llançar-se de cap en el món de la publicitat. L’any passat, el 2015, va recaudar 600 milions de dòlars dels anuncis patrocinats a la xarxa; enguany tancarà l’any amb 1.500 milions de dòlars, i l’any que ve s’estima que ho farà amb 2.800 milions de dòlars a la butxaca.

Ara bé, com moure’s degudament per l’univers Instagram? Vaig al gra. A continuació proposo quinze passos per a una bona gestió d’aquesta eina:

@rosamarigabriel

@rosamarigabriel

1) Bones fotos.
És una obvietat, ho sé, però les bones fotos gairebé sempre acaben triomfant. Què cal fer per aconseguir una bona imatge? Doncs sovint requereix esforç. Per exemple, aixecar-se d’hora per captar l’albada des d’un lloc màgic; buscar els millors indrets per captar les postes de sol; aliar-se amb els reflexos que ens regalen els tolls d’aigua (sempre us podeu emportar una ampolleta) o els vidres; estar amatent; provar diferents angles, etcètera. Amb tot, val a dir que ningú neix ensenyat i que cal un aprenentatge. En els perfils dels instagramers top també s’aprecia perfectament aquesta evolució.

@juanjofuster

@juanjofuster

2) El relat.
Estic (bastant) d’acord que (sovint) una imatge val més que mil paraules. Però si una bona imatge va acompanyada d’un relat excel·lent, que et fa emocionar a parts iguals, llavors l’obra és mestra. Per això, és important que expliqueu les històries que sovint hi ha al darrere de les fotografies. Cuideu el text i l’ortografia. Sorpreu amb les imatges i les explicacions.

@nazaret

@nazaret

3) Estil propi.
Sempre que pugueu, marqueu un estil propi i no imiteu. Sigueu genuïns, originals i autèntics. Com? Podeu diferenciar-vos amb l’estil de les imatges, els filtres (o sense ells), els colors o el blanc i negre, els temes que immortalitzeu, els textos, els hashtags… Quan la gent associï una fotografia vostra sense haver vist el nom prèviament, ho haureu aconseguit. Doneu un cop d’ull, per exemple, al perfil de @nazaret.

@montseferre

@montseferre

4) Sigueu ‘socials’.
Des del moment que entreu en el món de les xarxes socials és, precisament, per això, perquè voleu socialitzar-vos a través de les xarxes. Per tant, uns consells: Seguiu a gent i feu créixer la vostra comunitat. Però a més, participeu, comenteu, agraïu, regaleu ‘likes’, ‘repostegeu’, recomaneu, etcètera. No us mireu el melic i no estigueu pendent només del vostre perfil.

@davidtarragona

@davidtarragona

5) Empodereu.
Busqueu aliats i deixeu que la comunitat us ajudi. Si teniu una marca o una empresa, qui millor que els vostres prescritors per donar a conèixer tot allò que feu? Doneu-los-hi poder (sense perdre’n el control final). La gent sovint confia més en el que els diuen terceres persones que els propis interessats.

@irodon

@irodon

6) Etiqueteu.
Tingueu cura de les etiquetes (hashtags), que són de vital importància a Instagram i en la majoria de xarxes socials. No us oblideu de posar la vostra marca, de crear etiquetes pròpies, d’afegir-ne d’altres que són populars i amb les quals trobaran les vostres imatges amb facilitat. A través de les etiquetes, podeu crear tendències.

@ingocat

@ingocat

7) Constància.
Mireu de publicar cada dia, encara que només sigui una fotografia. No abuseu, a no ser que l’ocasió s’ho mereixi. Tot i així, més de dues o tres fotos al dia es poden fer pesades. Es tracta de que regueu l’hort cada dia…sense inundar-lo. No ho publiqueu tot, i guardeu-vos imatges per quan us falli la inspiració.

@perepulido

@perepulido

8) Audiències.
Les mètriques i el monitoratge són claus a l’hora de cercar el retorn de les accions fetes a les xarxes socials. Per tant, estigueu atents a les mètriques i controleu quan la gent entra en massa a la plaça d’Instagram. Les millors hores per publicar de dilluns a divendres acostumen a ser les 9h, les 15h i sobretot les 22h. Els dissabtes cau l’ús i els diumenges repunta novament a partir de les 22h. Però ull, potser el vostre públic té un comportament diferent!

@xpaba

@xpaba

9) Aplicacions.
En el periode d’aprenentatge que us indicava en el primer punt, sigueu curiosos i experimenteu amb filtres i aplicacions diverses que aconsegueixen diferents efectes. Proveu programes com Diptic, Noir, Boomerang, Flipagram, o editeu les imatges amb VSCO, Snapseed, Over, etcètera. Quan les busqueu, mireu les qualificacions que tenen i quines són les més utilitzades.

@philgonzalez / @igerstgn

@philgonzalez / @igerstgn

10) La comunitat.
Si porteu el perfil (a Instagram) d’una marca o empresa, us recomano que contacteu amb instagramers top, ja que us poden ajudar molt. Compeu i deixeu-vos ajudar per la comunitat d’instagramers i participeu a les instatrobades que organitzen periòdicament. Al marge d’aprendre i intercanviar coneixements i experiències, us ho passareu molt bé.

@meteopallars

@meteopallars

11) Oportunitat.
Hi ha imatges que són realment espectaculars per la força que transmet la immediatesa i l’oportunitat del moment. Es tracta de ser al lloc oportú, en l’instant precís…i això, malauradament, no ho triem, sinó que ens hi trobem o no. Amb tot, cal estar amatents per caçar La Imatge, així, en majúscules, en qualsevol moment. Això sí, sense exposar-vos més del compte. Hi ha molts instagramers que han deixat la pell per voler fer la foto de la seva vida. I no es tracta d’això.

@livetgn

@livetgn

12) Enllaceu.
Sempre que tingueu l’oportunitat enllaceu i connecteu entre sí les diferents xarxes socials de les vostres marques. Facebook permet afegir els perfils d’Instagram, Twitter, YouTube, Pinterest… Aprofiteu-ho, doncs. És una oportunitat més perquè es visualitzi el vostre perfil des de diferents xarxes i es conegui millor la vostra feina.

Instagram Stories

Instagram Stories

13) Instagram stories.
Des de la compra per part de Facebook, Instagram ha incorporat una sèrie de millores, moltes de les quals estan pensades per prendre part del pastís a la competència. Una d’aquestes és Instagram stories, una eina pensada per contrarrestar Snapchat: fa fotos efímeres (24h) amb possibilitat d’editar-les i escriure-hi al damunt. Les marques s’hi estan llançant de cap, sobretot a nord-amèrica.

Publicitat

14) Publicitat.
Instagram, sobretot també d’ençà que la va comprar Facebook, ha començat a treure rendiment dels anuncis patrocinats. En tres anys gairebé multiplicarà per cinc els ingressos. Les campanyes les podeu dissenyar, definir i seguir a través de Facebook Ads (pestanya de crear campanya/anunci) i són molt intuïtives.

@irodon

@irodon

15) Els vídeos.
Una altra de les claus d’Instagram –i no perquè l’hagi situat en darrer terme vol dir que sigui la menys important, al contrari– és la utilització dels vídeos. L’elaboració de vídeos emocionals, testimonials i motivacionals acostumen a tenir un gran impacte i resultat. Penso que a curt termini l’ús dels vídeos donarà un salt qualitatiu important.

Segurament trobaríem altres claus que ens ajudarien a una bona gestió d’Instagram, però a l’encarregar-me una píndola breu tampoc em podia extendre. Així que, si voleu aportar la vostra experiència fent d’altres recomanacions, aquestes seran benvingudes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *